ماموریت ضربتی دولت به وزارت صنعت برای کاهش آلودگی هوا‌؛

گروه صنعت- وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای کاهش وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها مکلف به انجام ماموریت ضربتی تعریف‌شده توسط هیات دولت شد. براساس تکلیف دولت، محمد شریعتمداری و وزارتخانه متبوعش موظف شده‌اند ماموریت ضربتی که توسط دولت برای ارائه طرح بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها تعریف شده را در اولویت قرار دهند و از حداکثر توان و ظرفیت تولید داخل به منظور اجرای این ماموریت استفاده کنند.
زمانی که مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف از سوی دولت لغو شد هیچ توجهی نشد که لغو این مصوبه درعمل دامن زدن به معضل دیرپای آلودگی هوای این کلانشهر بود.
هر سال‌ با نزدیک شدن به فصول پایانی سال شاهد افزایش میزان آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه پایتخت هستیم که مسایل و مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده و اقدامات کوتاه‌مدت و مقطعی از جمله تعطیلی مدارس یا طرح زوج و فرد از در منازل در این رابطه اثرگذار نبوده است.
85 درصد آلودگی‌ها‌ی تهران زیر سر فرسوده‌هاست


بنا بر اعلام مسوولان، بیش از ۸۵ درصد آلودگی هوای پایتخت مربوط به وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت‌ها، خودروهای سواری فرسوده و نیز وسایل حمل‌و‌نقل عمومی آلاینده است. همچنین رقمی بیش از ۱۰ درصد آلودگی هوای تهران به صنایع آلاینده مربوط می‌شود‌ اما آنچه کارشناسان و مسوولان بر آن تاکید دارند میزان بیش از حد آلایندگی هوا توسط وسایل نقلیه است.
ولی دولت در اقدامی غیر‌کارشناسی مصوبه خروج خودروهای فرسوده را لغو کرد تا سلامتی مردم را بیشتر از آن چیزی که هم‌اکنون هست به خطر اندازد. طبق مصوبه قانون هوای پاک، تولید‌کنندگان خودرو ملزم بودند در ازای تولید خودروهایی با مصرف سوخت بیش از 5/8 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، خودروهای فرسوده را از چرخه تردد خارج کنند که این مصوبه نیز لغو شد.
چرا مصوبه خروج خودروهای فرسوده لغو شد‌‌
قانون اسقاط در برابر واردات خودرو، منابع قابل توجهی را برای اسقاط خودروهای فرسوده فراهم کرد. این قانون موجب شد منابع لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از بودجه عمومی کشور (که به همه مردم اختصاص دارد) صرف نشود و هزینه‌های آن را افرادی که خواهان خودروهای وارداتی هستند و عموما در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند، تامین کنند و سبد هزینه‌های دهک‌های متوسط و پایین جامعه تحت تاثیر قرار نگیرد.
هشدار کارشناسان به دولت برای این اقدامش کارساز نبود. اکنون با بحرانی شدن وضعیت هوای تهران دولت کاسه چه کنم دست گرفته است.
در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از بررسی گزارش توسط هیات دولت وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها و اقدامات انجام‌شده دراین رابطه و نیز تعیین ماموریت‌ها به منظور بهبود شرایط نامساعد موجود مکلف شده با همکاری وزارتخانه‌های کشور، راه‌و‌شهرسازی و نیز سازمان برنامه و بودجه طرح بهسازی و نوسازی ضربتی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها را با استفاده از حداکثر توان تولید داخل و بهره‌گیری از ابزارهای مالی و سرمایه‌‌گذاری قانونی
ارائه کند.
بنابراین محمد شریعتمداری و وزارتخانه متبوعش موظف شده‌اند ماموریت ضربتی که توسط دولت برای ارائه طرح بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها تعریف شده را در اولویت قرار دهند و از حداکثر توان و ظرفیت تولید داخل به منظور اجرای این ماموریت استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت با حرکت در مسیر عملیاتی ساختن ماموریت محول‌شده توسط هیات دولت به منظور کاهش چالش‌های پیش‌رو در بحث آلایندگی هوا طی سال‌های آینده اقدام کند و با ارائه طرحی اثرگذار و مطلوب، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها را در دستور کار قرار دهد.
یکی دیگر از تکالیف محول‌شده به این وزارتخانه استفاده حداکثری از توان تولید داخل با بهره‌گیری از ابزارهای مالی و سرمایه‌‌گذاری قانونی است که نشان می‌دهد هیات دولت تاکید ویژه‌ای بر تولید داخلی داشته و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته حداکثر الزامات مربوطه را در این بخش از خارج وارد کند.
در عین حال باید توجه داشت که مشکل آلودگی هوای تهران تنها خودروهای فرسوده نیست. مساله توزیع بنزین غیراستاندارد یکی از مهم ترین مشکلات این مبحث است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آلودگی هوا که گریبان کلیه اقشار جامعه را گرفته گفت: آلودگی هوا و ریزگردها بحثی کاملا تخصصی است که گاهی به دلیل مسایل اجتماعی و بدون پشتوانه علمی حرف‌هایی زده می‌شود که برخی رسانه‌ها حرف‌های مسوولان را نیز به تمسخر می‌گیرند.
سید‌صادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرخودرو اظهار داشت: جهت رفع آلودگی باید متخصصان عوامل ناشی از آلودگی را شناسایی کنند.
وی گفت: اخیرا در تهران به مدت یک هفته اجرای سختگیرانه طرح ترافیک و تعطیلی مدارس جهت رفع آلودگی هوا صورت گرفت‌ اما قاعدتا عواملی وجود دارد و قابل تشخیص نیست‌ لذا مسوولان نباید در این زمینه کوتاهی کنند.
طباطبایی‌ناد در ادامه افزود: در بحث خروج خودروهای فرسوده دولت سهل‌انگاری می‌کند. قانون‌هایی را که حدود چهار تا پنج سال است مصوب شده‌، اجرایی نمی‌کنند و این قطعا روی آلودگی هوا تاثیر بسزایی می‌گذارد.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توزیع بنزین یورو4 در سراسر کشور افزود: قاعدتا امکان توزیع بنزین یورو4 در سراسر کشور وجود دارد‌ لذا این مساله با اولویت‌بندی انجام شده و کلانشهر‌هایی مانند تهران در اولویت قرار گرفته است.
وی مساله لغو مصوبه خروج خودروهای فرسوده و دزر مقابل تولیدات خودروسازان گفت: قطعا در بحث اسقاط خودرو سهل‌انگاری شده است.
طباطبایی‌نژاد با تاکید بر این گفته که عواقب و هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا گریبانگیر دولت نیز شده است گفت: امروز موضوع زیست‌محیطی موضوعی فانتزی یا غیرواقعی نیست بلکه مشکلی کاملا واقعی و قابل لمس است و آلودگی روی سلامتی جامعه تاثیر مخرب دارد.
وی معتقد است که دولت باید جدی‌تر از گذشته به آلودگی هوا اهمیت دهد و عوامل موثر در تخریب محیط‌زیست را حذف کند.
سایر اخبار این روزنامه